top of page
4 כפות של משמעות
רקע
התכנית כפות של משמעות היא תכנית חינוכית המשלבת כלבים המסייעים ליצירת משמעות לילדים ובני נוער בתהליך הלמידה במערכת החינוך.
התכנית אשר פותחה על ידי ליאור סלוני ״ליצור משמעות״ נוצרה מתוך אהבה לעולם הכלבים והילדים, והרצון הטוב לייצר ערך עצמי גבוה בקרב ילדים ובני נוער.
אני, המדריך בתוכנית, בעל רקע של קואצ׳ינג, NLP, טיפול רגשי, מיינדפולנס ועוד. בנוסף, אני מגדל עם בן זוגי את הגזע ״קבאליר קינג צ'ארלס״ לפי תנאי פיקוח של ההתאחדות הישראלית לכלבנות מתועדת. ואני מלווה ומאמן בני נוער בשילוב עם כלבים מהגזע הנ"ל, המיועדים לטיפול בבני אדם.
מטרות התוכנית:
-
העצמה ואפשור תחושת המשמעות - בתוך התוכנית יינתן מענה לשיפור ההתנהגות של הילדים/בני הנוער, והעלאת הביטחון העצמי שלהם. באמצעות התיידדות עם הכלבים ומילוי הצרכים שלהם, יגיעו התלמידים לתחושת משמעות ואחריות. נלמד שיטות וכלים ליצירת העצמה עצמית ונתרגל אותה בפעילויות מגוונות.
-
חיבור אישי וחברתי - התוכנית מציעה פעילויות גם באופן אישי וגם בזוגות/קבוצות שמטרתן לתרגל אינטרקציה עם החוזקות אחד של השני.ה, לשפר את תחושת השייכות ולייצר שיח על קבלת האחר. באמצעות הפעילות נלמד איך לקחת אחריות, להכיר בצרכים שלנו ובצרכים של האחר.
-
מרחב בטוח לרגשות - נאפשר שיתוף פתוח וכנה וניתן לגיטימציה לרגשות שהתלמידים חווים ביומיום, ונלמד כיצד לנהל את הרגשות עם כלים מעולמות ההתפתחות האישית.
-
ביטחון עצמי - בנוסף החשיפה לבעלי חיים ידועה כמעצימת ביטחון עצמי לנוער אשר חווים קשיים חברתיים, ומאפשרת פתיחות לשיח ושיתופים תוך כדי החיבור לכלב.
דוגמאות לנושאים מובילים בתכנית:
✓ היכרות עם ליאור והכלבים- הסבר על התוכנית והגזע.
✓ הכרת הצרכים, דחיית סיפוקים וביטוי אחריות
✓ רגשות של כלבים הם כמו רגשות של בני אדם?
✓ מנעד הביטחון העצמי של הכלבים ובני האדם.
✓ מנהיגות אישית בלהקה והעצמה אישית.
✓ קבלת פנים של יצור חדש - קבלת האחר
✓ חוזקות ואתגרים
✓ תובנות וסיכום
כמובן שבחגים וכד' יערכו שיעורים מותאמים מראש ומלאי חוויה.
תקציר התוכנית:
1. היכרות עם ליאור והכלבים- הסבר על התוכנית והגזע.
בתחילת התכנית נערוך היכרות בין התלמידים לכלבים שילוו אותם במהלך השנה. קיימת משמעות רבה ביצירת ביטחון ואמון בין הכלבים לתלמידים לפני שמתחילים לעבוד יחד. נספר את סיפורם האישי של הכלבים, וגם אתן מספר נקודות רלוונטיות על הסיפור האישי שלי ומאיפה אני מגיע, כך שלתלמידים תהיה אפשרות לסמוך עלינו ולהפתח מולנו.
2. הכרת הצרכים, דחיית סיפוקים וביטוי אחריות
בפרק הזה נתחיל לגעת בנקודות הדמיון בנינו לבין הכלבים - לשני הצדדים יש צרכים שנלמד להכיר בהם ונתן להם מקום. נלמד כיצד לחנך את עצמנו ואת הכלבים למול הצרכים, איך לדחות סיפוקים ואיך לקחת אחריות כן למלא את הצרכים החשובים לנו.
3. רגשות של כלבים הם כמו רגשות של בני אדם?
בשיעורים אלו נעסוק קצת ברגשות, נלמד על מודל א.פ.ר.ת שמאוד מתאים גם לילדים וגם להבנה בסיסית על התנהגותם של הכלבים. נלמד מאיפה נוצר רגש ואיך אפשר לנהל אותו בצורה אפקטיבית. נלמד על מנעד הרגשות שלנו בזמן הבית ספר, מה אנחנו חווים ואיך לנתב את זה לטובתנו.
4. מנעד הביטחון העצמי של הכלבים ובני האדם.
בחלק זה נעסוק בביטחון עצמי. מהו ביטחון עצמי? איך זה בא לידי ביטוי? נכיר באופן הביטוי של הכלבים כשהם בחוסר ביטחון ובביטחון מלא, ומה יכול להזיז את ביטחונם מהמקום. נקשר את זה כמובן לתלמידים, ונלמד יחד מה עוזר לביטחון העצמי שלנו להיות מאוזן ולא קיצוני.
5. מנהיגות אישית בלהקה והעצמה אישית.
בשיעורים אלו, נעסוק במנהיגות אישית והעצמה. איך באה לידי ביטוי מנהיגות אישית? איך יוצרים אותה? נדבר קצת על מנהיגים שאנחנו מכירים מהטלויזיה, רשתות וכו'.. ונלמד את האסטרטגיות של כל מנהיג. מה גרם לו להיות מנהיג, מה עזר לו, אלו תכונות השתמש… איך מנהיגות אישית באה לידי ביטוי בעולם הכלבים? נדבר על מבנה ההיררכיה בלהקה אצל כלבים, איך הם מתנהלים בתוך להקה ובנפרד ומה מייצר להם תחושת העצמה.
6. קבלת פנים של יצור חדש - קבלת האחר
הבאנו חיה חדשה הביתה. איך החיה שקיימת תקבל אותו?
נלמד על טריטוריה, שכמו אצל החיות קיימת גם אצל בני האדם. איך אנחנו מתייחסים לתלמיד.ה חדש.ה שהצטרפו אלינו, מורים חדשים, וכו'... איך נקבל אדם ששונה מאיתנו? לא חושב כמונו? דעות מנוגדות?
נלמד על גישת השפע, איך למרות רמת ההישרדות של החיות, הם מצליחים לקבל את השוני אחד של השניה.
7. חוזקות ואתגרים
מתוך הכלבים שהכרנו, נלמד להוציא מהם את החוזקות והאתגרים שלהם,
ומתוך הקבוצה שנוצרה - נלמד להוציא מכל אחד את החוזקות והאתגרים שבהם.
נשתמש באחריות כדי לדעת איך לשפר את מה שמאתגר אותנו, ולשמר את מה שחזק בנו.
8. תובנות וסיכום
בפרק זה נאסוף את כל הכלים שלמדנו ונסכם אותם, נעודד את התלמידים להמשיך עם הגישות שיצרנו במפגשים עם הכלבים, להיות רגישים יותר ואכפתיים יותר לעצמם ולסביבתם. נייצר תהליך פרידה נעים שישמר את החוויה.
בסיום התהליך יקבלו התלמידים תעודות הערכה על השתתפות בסדנת " 4 כפות של משמעות".
מבנה התהליך:
התהליך הינו שנתי. מדובר בקבוצות קבועות הנפגשות אחת לשבוע למשך שנה.
תמונות להמחשה:
bottom of page